بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور
سرخط خبرها

ویدئو | کاهش محسوس مصرف لبنیات درپی افزایش قیمت چندبرابری

  • کد خبر: ۱۱۰۴۹۰
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
ویدئو | کاهش محسوس مصرف لبنیات درپی افزایش قیمت چندبرابری
نوسان قیمت در بازار لبنیات و افزایش قیمت شیر خام از کیلویی ۶۴۰۰ به ۱۲۰۰۰ تومان، بازار مصرف این کالا را مانند سایر کالا‌های ضروری تحت‌تأثیر قرار داده است، به‌طوری‌که دیگر از کشش تقاضا در این بازار خبری نیست.

طنین همتی| شهرآرانیوز، اسمش هست چند قلم کالا گران می‌شود، اما تا امروز روی هر کالا و خدماتی که دست بگذارید، قیمتش از ابتدای سال چندبرابر شده است. این را یکی از فروشندگان لبنیات مشهد در خیابان عبادی مشهد به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید. به‌گفته این فروشنده، با اینکه قیمت‌ها چندین برابر شده، دخل آن‌ها هیچ فرقی با گذشته نکرده است، زیرا افزایش قیمت رابطه مستقیمی با کاهش مصرف و تقاضا دارد.

به‌گزارش شهرآرانیوز، بعد از نامه‌نگاری‌های فراوانی که دامداران بر سر تغییر نرخ شیر خام داشتند و می‌گفتند هزینه‌های تمام‌شده با افزایش نرخ نهاده‌های دانی در بازار آزاد دیگر برایشان به‌صرفه نیست، دولت هم‌زمان با تصمیم بر سر حذف ارز ترجیحی برخی کالا‌ها مثل نهاده دانی و آزادسازی نرخ آن، مجوز افزایش قیمت شیر خام را هم داد. به‌طوری‌که شیر خام که نرخش در سال گذشته حدود ۶۴۰۰ تومان بود، امسال با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان برای دامدار تصویب شد.

مسلما افزایش دوبرابری قیمت شیر خام مانند سایر کالاهای ضروری برای مردم تبعات زیادی به‌دنبال دارد. کاهش تقاضا و مصرف که این روزها در بازار لبنیات نیز به چشم می‌خورد، برای خرده‌فروش و کلی‌فروش و دامدار ضررده است.

فروشندگان در گفتگو با شهرآرانیوز به این موضع اشاره کردند که این روز‌ها کاهش محسوس تقاضا در بازار لبنیات به چشم می‌خورد و باعث شده است فروشنده هم از پس هزینه‌های جاری و ثابتش برنیاید: پیش‌تر مشتری‌هایی داشتم که هر روز برای خرید شیر مراجعه می‌کردند، اما با تغییرات چندبرابری قیمت شیر، تعداد مراجعات کم شده است. اگر روزانه حدود ۴۰۰ کیلوگرم شیر می‌فروختیم، اکنون به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو رسیده است. این تغییر در مصرف روزانه شیر مسلما بر خرید محصولی مثل کره، پنیر و ماست که نیاز روزانه هستند هم تأثیر می‌گذارد.

تقاضا در بازار لبنیات به صفر رسیده است

براساس گزارش میدانی شهرآرانیوز از بازار لبنیات در خیابان مصلای مشهد، ماست با وزن متوسط از کیلویی ۱۵ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان تغییر قیمت پیدا کرده است. سرشیر از کیلویی ۸۵ هزار به ۱۲۰ هزار تومان، کره از کیلویی ۸۵ هزار به کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، کره هلندی از ۱۸۰ هزار به کیلویی ۲۵۹ هزار تومان برای مصرف‌کننده رسیده است. پنیر گلپایگان از ۹۰ هزار به ۱۶۰ هزار تومان و پنیر سفید از کیلویی ۲۹ هزار تومان به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده است. حتی با فروش زیر قیمت هم فروش ندارند. متأسفانه لبنیات افزایش قیمت وحشتناکی داشته و به همان نسبت تقاضای آن هم در این منطقه تحت‌تاثیر قرار گرفته و به صفر رسیده است.

به‌گفته فروشندگان، در کنار کاهش فروش و مصرف مردم، افزایش قیمت اجاره مغازه‌ها، افزایش هزینه‌های برق و سایر حامل‌های انرژی به قوت خود باقی مانده است: گفته می‌شود چهار قلم افزایش قیمت پیدا می‌کند، اما چهارصد قلم کالای دیگر هم گران شده است. یارانه دردی از این گرانی دوا نکرده و قیمت‌ها چندین برابر یارانه افزایش یافته است.

در گفتگو با مردم، افزایش قیمت بر مصرف روزانه آن‌ها تأثیر گذاشته است. مادر دو فرزند با اشاره به اینکه مصرف لبنیات برای فرزندانم ضروری است، می‌گوید: قیمت لبنیات در این چند هفته به‌شدت افزایش پیدا کرده و همین باعث شده است مصرف لبنیات را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها کم کنیم.

یکی از شهروندان به خبرنگار شهرآرانیوز نیز می‌گوید: کاهش مصرف لبنیات تبعات زیادی برای آینده فرزندانمان دارد. دولت باید برای افزایش سرانه مصرف در این گرانی‌های افسارگسیخته فکری کند تا قشر ضعیف از این منبع غذایی ضروری برای بدن بی‌بهره نماند.

کاهش ۳۰ درصدی توزیع شیر در خراسان رضوی

مهدی هدایت نیا، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی در خصوص بازار لبنیات در خراسان رضوی اظهار کرد: به طور کلی بازار لبنیات در استان سنگین است. هم اکنون در توزیع شیر نایلونی در خراسان رضوی ۳۰ درصد کاهش توزیع وجود داشته و تقاضا برای شیر نایلونی کاهش یافته است. مصرف سرانه شیر در کشور در ۱۰ سال گذشته ۱۱۰ کیلو بوده که اکنون به ۷۰ کیلو رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->